Sinds april 2015 geeft Google voorrang aan websites die mobielvriendelijk zijn. Dit betekent dat mobiele websites beter scoren in de zoekresultaten van Google. Wanneer je website niet geschikt is voor mobiele telefoons en tablets dan loop je bezoekers, klanten en omzet mis. In dit artikel geef ik je meer achtergrond informatie over de zoekresultaten van Google en geef ik je handvatten om te controleren of jouw website mobielvriendelijk is.
Regelmatig gebruik ik mijn mobiele telefoon om via Google iets op te zoeken. Via de Google app kan ik met een druk op de knop direct via Google zoeken naar informatie. Mijn manier van informatie zoeken via de mobiele telefoon is niet uniek. Jij maakt waarschijnlijk op dezelfde manier gebruik van je telefoon om informatie op te zoeken. Is het je weleens opgevallen dat veel online informatie slecht leesbaar is op je mobiel? Wat doe jij wanneer een website niet goed leesbaar is? Doe je moeite om de website alsnog goed te kunnen lezen of verlaat je zonder pardon de website?
Door het niet hebben van een responsive website laat je als bedrijf hoogstwaarschijnlijk kansen liggen om meer klanten en omzet te halen. De grootste gevolgen van een mobiel onvriendelijke website zijn
1.Bezoekers verlaten je website voortijdig
Tegenwoordig bezoekt 30 tot 40 procent van alle internetgebruikers websites via hun mobiele telefoon of tablet. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de meeste mobiele internetgebruikers (meer dan 80%) een website binnen 3 seconden verlaten, wanneer deze website niet mobielvriendelijk is. Doordat je website niet mobiel vriendelijk is, is de kans dan ook groot dat je nieuwe klanten en extra omzet misloopt.
2.Google geeft voorrang op mobiele websites
Google geeft in de weergave van haar zoekresultaten voorrang aan websites die mobielvriendelijk zijn. Doordat je website niet mobielvriendelijk is, eindigt je website lager in de weergave van de zoekresultaten. Niet alleen is jouw website hierdoor minder goed vindbaar voor potentiƫle klanten, maar ook zullen zij eerder uitkomen bij je concurrentie.
Uit veel onderzoek blijkt dat zoekopdrachten via mobiele apparaten veel groter zijn dan die van zoekopdrachten via desktop computers. Het onderzoek van BIA Kelsey vergelijkt de zoekopdrachten via mobiele apparaten met desktop computers. Tevens doet BIA Kelsey een prognose voor 2016 - 2019. Opvallend aan het onderzoek is dat zoekopdrachten via de desktop licht dalen, en de zoekopdrachten via mobiele apparaten juist enorm groeien. Hieruit kunnen we concluderen dat er online steeds meer naar informatie zal worden gezocht. Hieronder tref je de onderzoeksresultaten van onderzoeksbureau BIA Kelsey in een grafiek aan.
Bron: Onderzoeksbureau BIA Kensley. Zoekopdrachten in de VS, mobiel versus desktop (mei 2015)
Bovenstaande grafiek geeft aan dat er steeds meer naar informatie via mobiele apparaten wordt gezocht. Is jouw website hiervoor geschikt? Is jouw website goed vindbaar via Google? Of jouw website geschikt is voor de mobiele telefoon en tablet kunnen we testen. Google ziet graag dat alle websites geschikt worden voor mobiele apparaten. Daarom heeft Google een aantal eisen geformuleerd en een online tool beschikbaar gesteld om je website te testen op mobielvriendelijkheid.
Een website is volgens Google mobielvriendelijk wanneer deze voldoet aan een aantal cruciale eisen.
1.Niet horizontaal scrollen
Alle teksten, afbeeldingen en video's moeten in het scherm passen. De gebruiker wordt niet gedwongen om horizontaal te scrollen.
2.Goede leesbaarheid
Het lettertype van de teksten moet goed leesbaar zijn. De teksten moeten leesbaar zijn zonder dat de gebruiker hoeft in- of uit te zoomen.
3.Goede bediening
Alle aanklikbare elementen zoals links, knoppen en afbeeldingen moeten ver genoeg uit elkaar staan. Op die manier zijn aanklikbare elementen beter te bedienen door de vinger van de gebruiker.
4.Geen Flash, Silverlight of Java
Er mag geen gebruik gemaakt worden van ge-embedded elementen zoals Flash, Silverlight of Java.
5.Hoge laadsnelheid
De website moet snel laden.
Google heeft een speciale tool ontwikkelt om te testen of jouw website geschikt is voor mobiele telefoon en tablet. Deze tool bezoekt de pagina die je invoert, en geeft aan of je website wel of niet geschikt is voor mobiel. Wil je controleren of jouw website mobielvriendelijk is? Bezoek dan de Google mobile friendly tool.
Bron: Google mobile friendly test (indiemedia.nl)
Wanneer je bedrijf een website heeft, die niet- mobielvriendelijk is, dan zal Google je website steeds lager in de zoekresultaten plaatsen. Wanneer er concurrerende bedrijven zijn die wel een mobiele website hebben, hebben zij meer kans om hoger in de zoekresultaten staan. Je bedrijf is dus niet alleen slechter vindbaar, maar je potentiƫle klanten komen eerder uit bij je concurrenten. Hierdoor loopt je bedrijf bezoekers, klanten en omzet mis. Daarom adviseer ik je om je website mobielvriendelijk te maken. Wacht niet te lang, je concurrent zit ook niet stil.
Wij kunnen je helpen met het responsive maken van jouw website. Wij kijken naar je huidige website en adviseren je op welke manier jouw website geschikt gemaakt kan worden voor mobiele apparaten. Indien gewenst passen wij je website aan, zodat jouw website direct beter aansluit bij de mobielvriendelijk-eisen van Google.
Wil je ook een responsive website?Wil je ook een responsive website, en je bedrijf laten groeien? Wij helpen je met een website die past bij jouw wensen. Neem contact met ons op via 050 - 211 00 55. |
Gearchiveerd in de categorie: responsive website
Voorzien van de labels: responsive, mobiel, tablet, smartphone, websites, mobielvriendelijk